PNEUMATSKI ALAT

PNEUMATSKI ALAT

Često me zovu klijenti i prema mojim iskustvima mnogi (čak i stručnjaci) mešaju neke pojmove, podatke, pa sam mislio, da ću nekoliko pisma posvetiti razjašnjenju nastale zbrke.

Pneumatski sistemi

Često me zovu klijenti i prema mojim iskustvima mnogi (čak i stručnjaci) mešaju neke pojmove, podatke, pa sam mislio, da ću nekoliko pisma posvetiti razjašnjenju nastale zbrke.

U ovom, pa i u sledećim pismima govoriću o elementima, izgradnji pneumatskih sistema, a uz to ću objasniti i neke pojmove imajući u vidu postojeću nesigurnost u ovoj oblasti.

1. Pneumatski sistemi

Osnovni elementi pneumatskih sistema.

  • Kompresori, sabijači vazduha, rezervoari
  • Reduktori, uređaji za pripremu vazduha
  • Vodovi, cevi
  • Priključci, razvodnici, ventili
  • Pneumatski alati
  • Ostali elementi: merači potrošnje, termometri, itd.

Pritisak vazduha / količina.

Po ovom pitanju velika je zbrka.

Mnogi pogrešno poistovećuju potrošnju alata i pritisak vazduha. To je samo delimično ispravno.

Među podacima pneumatskih alata nalazi se potreban pritisak vazduha, ali se najčešće navode i podaci o potrošnji (količini) vazduha. Ta dva pojma samo delimično zavise jedan od drugog, ali ti podaci se ne mogu razdvajati.

Zamislite samo: imamo jedan mali ručni pištolj za izduvavanje i momenat ključ za kamione. Oba alata rada sa 8 bara pritiska, ali dok pištolj za izduvavanje troši 50-100 l vazduha u minuti, momenat ključ može trošiti i do 800-1000 l vazduha.

Iz ovoga se vidi, da je dati pogonski pritisak konstrukciono pitanje, dok potrošnja u velikoj meri zavisi od načina korišćenja alata.

Treba znati, da postoje alati čiji je pogonski pritisak 2-3 bara (npr. vazdušni pištolji za farbanje), a postoje alati dimenzionisani i za pogonski pritisak od 12 bara (npr. pneumatski podizači, pneumatske prese), a ipak: vazdušni pištolj zbog neprekidnog rada troši mnogo više vazduha nego dizalice ili prese, koje rade periodično.

Uopšteno se može reći, da su pneumatski alati projektovani za pogonski pritisak od 7-8 bara, ali prilikom dimenzionisanja sistema i izgradnji važno je uzeti u obzir faktor istovremenosti, dakle ukupnu potrošnju svih alata koji se koriste istovremeno. Ta potreba za vazduhom kod većih sistema može iznositi i po nekoliko hiljada litara vazduha po minuti.

Kod projektovanja pneumatskih sistema u osnovi treba uzeti u obzir dve stvari:

Alati priključeni na pneumatski sistem:

  1. Koji pogonski pritisak zahtevaju Pri ovom uvek treba uzeti u obzir podatke alata, mašine sa najvećim pogonskim pritiskom. Ukoliko drugi alat koristi niži pritisak, ispred alata treba ugraditi regulator pritiska.
  2. Kolika je njihova ukupna potrošnja vazduha Ukupnu potrošnju (potrebu) vazduha ćemo dobiti jednostavnim sabiranjem potrošnje vazduha svih istovremeno korišćenih alata i opreme. Trebalo bi računati na to, da će se radionica/firma proširivati, dakle valja uzeti u obzir i planirani razvoj.

Treba uzeti u obzir i rad pod posebnim pogonskim uslovima

  • Temperaturu okoline/radnu temperaturu: rad u toplim pogonima, livnice, pekare, itd.
  • Uticaj sunca: ukoliko su cevi, vodovi postavljeni u spoljnom prostoru, ili se često koriste u slobodnom prostoru.
  • Specifično okruženje: korozivna sredina, uticaj kiselina, lužine, razređivača, ili okruženje sa posebnim zahtevima: prehrambena industrija, hemijska industrija, montaža opreme, fabrike lekova, itd.
  • Mehanički uticaji: jako habanje, prelazak vozila kroz cevi: auto i mašinska industrija, radovi na održavanju, itd.
  • Kvalitet potrebnog vazduha: opšti, nauljen, suvi: štamparije, farbanje, poliranje vozila, pogon pneumatskih motora, itd.

Na isti način treba uzeti u obzir uslove korišćenja i rada prilikom izbora pneumatskih pribora koji će se koristiti.

Mehanička zaštita cevi, mogućnost pričvršćivanja, zaštitna cev, postavljanje vodova u zemlju, sa malim brojem tačaka za vešanje, itd.

Kvalitet i vrsta priključaka: bakar, nerđajući čelik, materijal za primenu u industriji hrane, sa duplim ventilom, itd.
Specijalni priključci alata sa velikom potrošnjom vazduha.

Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja.
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa.